..

یکشنبه، خرداد ۲۴، ۱۳۸۳

پریروز یه فرصتی پیش اومد تا یکی از دوستای قدیمی‌ام رو ببینم. یه ساعت و نیم قدم زدیم.
چیزی که دستم اومد این بود که برنامه نویسی برای اینترنت ازچندین بخش تشکیل شده.
برنامه نویسی اینترنت
برنامه نویسی سرور اینترنت
برنامه نویسی صفحات اینترنتی
و حتما چیزای دیگه ای که من هنوز نمیدونم.

اول آخری رو بگم. شامل برنامه هایی میشه که روی صفحات نوشته میشه و بعد از اینکه صفحه توسط سرویس‌گیرنده دریافت شد روی کامپیوتر اون اجرا میشه. این شامل اسکریپتها و اشیاء اکتیوایکس و ... به عنوان مثال این بازیهای یاهو ..

دیگری سری برنامه هاییه که روی سرویس دهنده اجرا میشن. این خودش بحث مفصلی هستش که من هنوز خوب دسته‌بندی‌هاش رو نمیدونم. اما برنامه‌هایی هستن که درخواستهای http رو میگیرن و خروجی اغلب از جنس صفحه html برمیگردونن.
مثال: سرویسهای وبلاگ
سیستم های ثبت نام اینترنتی...

سری دیگه برنامه‌ها در یه سطح پایین‌ترن. در حقیقت برنامه‌های هستن که از پروتکل خودشون برای ارتباط توی اینترنت استفاده میکنن. مثلا فرض کنید برنامه آپ‌دیت شدن آنتی‌ویروس نورتون. برنامه‌ای هستش که وصل میشه به سرور مخصوصی و باهاش صحبت میکنه تا متوجه بشه که چکار باید بکنه.
مثال دیگه این برنامه‌های مسنجر هستش.


واقعا اطلاعاتم ناقصه، میدونم. اما این شروع همون روش یادگیری منه:
تکرارکردن + از دور دیدن + مرتب کردن

اینایی که اینجا نوشتم از دور دیدن بود و یه دید کلی راجع به برنامه‌نویسی در بستر اینترنت به من میداد. حالا باید هی تکرار کنم: لیست بالا رو مرور کنم، کم و زیاد کنم، تکمیل کنم ودرموردش فکر کنم تا یاد بگیرم. الان یه عالمه مطلب پخش و پلا تو ذهنمه که باید مرتب بشه.

هیچ نظری موجود نیست: